Buli, móka és kacagás a kilencvenes években Budapesten

Azok a csodás 90-es évek

Azok a csodás 90-es évek

Kazetta - Van, volt, lesz?

2021. február 02. - Wywern

Az audiokazetta felvirágzása jóval a kilencvenes évek előtt kezdődött. Valójában a Philips által kifejlesztett "Compact Casette", amit mi itthon kazettának ismerünk, 1963 óta létezik, de mivel a hatvanas évek a kilencvenes években érkezett el Magyarországra*(lásd lent), úgy gondolom, hogy erről a témáról érdemes írnom egy posztot. Természetesen pontosan tudom, hogy itthon is óriási kultúrája volt a magnónak a 70-es, 80-as években, de most a '90-es évek blogon vagyunk, így, hogy ne legyek teljesen önmagam ellen író, ezt a posztot csupa, a 90-es években menő, kazettához köthető képpel rakom tele.

Például:

technics-rs-az7.jpg

Ez egy 1995-től gyártott Technics AZ7-es kazettás deck. A kommersz hifista számára akkoriban nagyjából ez volt az a készülék, amit mindenképpen birtokolni akart. Volt ennél jobb kazettás deck? Ó, hogyne lett volna. Viszont ez is nagyon jó cucc volt és a formatervezése még ma is olyan menő, mint egy klasszikus sportkocsié. Annyi különbséggel, ez azt is tudja, amit a klasszikus sportkocsik közül nagyon kevesek. Az ajtaja motorosan nyílik (az hagyján, de motorosan is csukódik!!!)

Nem ekkor tanultuk meg, mi is az a "jogdíj"

 

A kazetta korszak a féllegalitás korszaka volt, hiszen akkoriban ugye nem igazán volt még internet (hagyjuk, most, hogy volt-e valójában, a lényeg, itthon szinte egyáltalán nem volt), és így zenemegosztók sem, meg jutúb sem. Voltak viszont rádióállomások, ahol voltak slágerlisták, meg kifejezetten magnósoknak szóló műsorok, ahonnan fel lehetett venni a legújabb számokat, majd azokat vég nélkül lejátszani, vagy addig másolgatni egymásnak, amíg a minőség olyan szintre romlott, hogy már nem lehetett megkülönböztetni a Queen "Scandal" című számát a Bettli Duó, "Egy asszonynak kilenc lánya" kezdetű etűdjétől.

815excfhxbl_ac_sl1500.jpg

Az igazán menő arcok például ilyen király Walkmanekkel halgatták rongyosra a kazettákat.

A minőségromlás mellett volt még egy másik ellensége a magnósoknak, ezt pedig úgy hívták, hogy B. Tóth László, aki a '80-as ével legendás rádióműsorában, a Poptarisznyában legendásan mindig beleugatott a számok végébe, az őrületbe kergetve ezzel a számok kedvelőit. De ezek már a ködös múlt hangjai voltak a kilencvenes években, mert egyrészt bétót otthagyta a Petőfit, hogy vezesse a Calipso rádiót, másrészt megjelentek itthon a kábeltévék a zenecsatornákkal. Harmadrészt pedig én például rátaláltam Nagysádor és a Vadász utca sarkán található Tropocana lemezpincére, ahol a tulaj (és itt jön a "féllegalitás") 100 forintért bármelyik ott kapható lemezt egy nap alatt átmásolta egy kazettára. Ha pedig a kazit nála vetted - ami nem volt 100 forinttal drágább, mint ha mondjuk a Keravillben vetted volna -, akkor a másolás ingyen volt. Ha pedig épp nem volt várólista, akkor a határidő is lerövidült. Egészen pontosan a lemez műsoridejére plusz két perc a lemezfordításra és a felvétel újbóli elindítására.

Apropó jogdíj

 

A fent említett "sötétszürke" piac mellett voltak még a masszívan szénfekete beszerzési helyek is, amik általában a lengyel-, és/vagy kínai piacokon, vásárokban, búcsúkban és a Városligetben, az állatkertel szemben annó nagyon sokáig pezsgő zsibvásárban jelentek meg. Ezek az úgynevezett "műsoros" kazetták voltak. Azért raktam idézőjelbe a szót, mert műsornak nem feltétlenül lehetett nevezni az ezeken néha megtalálható zenei anyagokat. Ezek a kazik jellemzően áttetsző, szürkés borítást kaptak rajta egy hatalmas "TAKT" felirattal. A borítójuk pedig általában egy egyoldalasan nyomott másolata volt az eredeti kazettának.

 takt_sd.jpg

Na? Megvan, igaz? A "HIGH QUALITY" feliratot szerintem vitaindítónak szánta a gyártó.

Jól jellemzi az akkori idők vadnyugati hangulatát, hogy ezeket teljesen nyilvánvalóan illegális hamisítványokat úgy árulták roskadásig megrakott pultokon, hogy közben egy ezerwattos magón bömböltették is a portékát. Mi meg vettük, mint a cukrot, mert kazettástúl szinte olcsóbb volt, mint az említett lemezről másoltatás (meg persze szarabb minőségű is).

Milyen volt a jó kazetta?

 

A jó kazetta nyilván "krómos", vagy "metálos" volt, aminek semmi köze nem volt a rávett zenék stílusához. 

A kazettákban a szalagot egy mágnesezhető anyaggal volnák be, erre lehetett a magnófejjel felvenni a zenét, majd visszajátszani azt. Az első kazettákon ez a mágneses anyag gamma vas-oxid volt (Fe2O3) volt. Ezt nevezik "Normal"-nak és ez volt a gyengébb hangminőséggel, magas zajjal szóló darab. A menőbbek a króm-dioxiddal készült kazetták voltak. Ezek a magas hangok visszaadása tekintetében lényegesen jobbak, a kimeneti jelszint tekintetében rosszabbak voltak a vas-oxid kazettáknál. sony_hf-s_60.jpg

Ez például az akkori idők egyik tipikus normál kazettája.

A kazetták fejlődésnek utolsó állomása a gőzölt elemi vasat tartalmazó Metal szalag volt. Ez minden szempontból jobb volt elődeinél, de a bonyolult készítési eljárás miatt a hangminősége néha ingadozott. Ennek kiküszöbölésére vas-oxid helyett vaspigmenteket tartalmazó, de ragasztóanyaggal készült, egyenletesebb minőségű Metal szalagokat is készítettek. (aki ennél mélyebben is belemerülne a kazetták műszaki leírásába, az itt megteheti).

Ez például egy Sony Super Metal Master kazi, ami kompozit kerámia házat kapott és a bontatlan darabokért ma akár 50 000 forintokat is lazán elkérnek: 

A kazetta uralkodását egyébként először az írható CD, majd az mp3 megjelenése törte meg, de azért szerintem a Sony által kifejlesztett MinidDisc is rúgott egyet bele, mielőtt ő maga is befejezte a saját, a kazettánál nagyságrendekkel rövidebb tündöklését.

A retróhullámra felülve ma újra divatba kezd jönni ez a kis, műanyag hanghordozó és nem csak a használt piacokon jelennek meg a régi, felújítgatott magnók, deckek, kazik, de van pár elvetemültebb kiadó, aki újra jelentet meg kazettán különböző zenei albumokat. Természetesen az egész a divatnak köszönhető, hiszen egy Vinyl lemez, egy CD, vagy akár csak egy tisztességes formátumokkal operáló zenei streaming szolgáltató által szórt zene minősége mindenképpen agyonveri a kazettáét. De persze egy igazi rajongót ezek az érvek soha nem érdekelték.

Nem hinném, hogy az átlagolvasó ennél jobban bele szeretne menni a dologba, úgyhogy legyen is elég ennyi a kazettáról, de mielőtt befejezném, mutatok pár képet a kilencvenes évek legmenőbb lejátszóiról:

 

És végül egy videó a Sanyo cigerettatárca-szerű, vékony csodájáról:

*a "Vasfüggöny" ugye csak nagyon szűrten engedte át a dolgokat magán, ezért a rendszerváltáskor a keleti blokk gyakorlatilag egyszerre kapta meg az 50-es, 60-as, 70-es és 80-as évek kultúráját. Persze az olyan hatalmas horderejű dolgok, mint a kazetta, már jóval a kilencvenes évek előtt megérkezett ide, szóval ez a poén igazából szinte kizárólag a kultúrális szabadságra érthető. Nagyon jó példa erre a visszahajtott ujjú megypiros zakó, amiben '94-ben ballagtam :)

A bejegyzés trackback címe:

https://kilencvenes.blog.hu/api/trackback/id/tr6716412356

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

So No 2021.02.03. 17:25:39

Hat mi valoszinuleg mas kilencvenes evekben eltunk. Az elso Technics CD taras lejatszomat 93-ban, az elso discmanemet 94-ben vettem. Az abszolut kedvenceket bakeliten is megvettem, es CD-n is, de kazettan mar soha. 97-ben pedig mar 12-szeres sebessegu SCSI CD iroval irtuk ki a zeneket. Akkoriban mar csak arra hasznaltuk a kazettas decket, hogy digitalizaljuk az olyan kulonleges zeneket, amiket nem adtak ki CD-n.

Es mikor kaptam az elso musoros kazettamat? 1980-ban. Egy Zoran albumot konyorogtem ki apamektol nyolc evesen. (maig nem tudom miert) 1982-ben mar kiloszamra vettuk a polimer kazikat a Keravillban, es masoltuk az Edda, Koral, Hobo, V'Moto-rock stb. albumokat.

Az meg, hogy a '60-as evek a kilencvenes evekben erkezett hozzank? Hat... En azert meg emlekszem a nyolcvanas evekbol a 36-oras Depeche Mode klubra, es jo par hasonlo dologra. Barmily meglepo, de a nyugati nyolcvanas evek nalunk is a nyolcvanas evekben volt. A kilencvenes evek minden tekintetben lepusztult vilaga meg keveseket erdekelt azok kozul, akiknek volt akkora szerencsejuk, hogy a '80-as evekben voltak tinik.

Negrogo 2021.02.03. 18:04:00

@So No: Nem mas, csak gondolom gazdag csaladbol jottel. Akkoriban egy SCSI vezerlo kartya + CD iro kombo, Plextor (ha jol emlexem) pl. nagyon nem volt olcso de nagyon nem. Egy fel PC ara volt. Nekem talan 97-ben johetett az elso sima CD olvasom. Vagy max 96-ban. Arra emlexem a legendas Red Alert mar CD-en volt meg.

Illetve en szerintem magyaroszagon a 90-es evek voltak a 80-as evek, tekintettel arra ide minden 2-3-4-5 eves kesessel erkezett akkor meg. Legjobb pelda mikor nezted az Oszkar galat eloben az ott mar szobrot kapott filmek amik 1 eve mentek moziban kint azt meg be se mutattak magyarorszagon illetve hozzatettek jo fel - 1 ev mulva esedekes a hazai premier.

Wywern · http://www.narancsoskacsa.blog.hu 2021.02.03. 18:19:03

@So No: Igen, nyilván, akik a 80-as években voltak tinik, azok a 90-es években már maguk döntötték el, hogy mire költik a fizetésüket, de én pl az első CD-irómat szerintem 99 környékén vehettem. Az első cd-lejátszómat (JVC a keravillból és egy Metallica: Balck cd) mondjuk "95-ben vettem az első komolyabb fizumból de a Walkman és a Technics M215-ös deck a 2000-es évekig megmaradt.

Magyar Gábor6817 2021.02.03. 18:40:58

A szerző valszeg túl fiatal...én 67-ben születtem és kb 80 -81 körül már lehetett "walkmant kapni a KERAVILL-ban...ASAHI márkanévvel...és abban már FM rádió is volt, + vállpánt...vagy minek nevezzem...és természetesen fejhallgató, szigorúan narancs színű szivaccsal...még meg is van és még talán működik is...

Wywern · http://www.narancsoskacsa.blog.hu 2021.02.03. 18:51:46

@Magyar Gábor6817: Köszönöm, már nem is emlékszem, mikor neveztek utoljára túl fiatalnak :) Egyébként egy pillanatig sem vitatom, hogy lehetett kapni itthon walkmant 1990 előtt, bár nekem a szüleim hozták Bécsből az elsőt a határnyitás utáni "Gorenje-portyák" valamelyikéről és azon is volt ilyen vékony, műanyag vállpánt :)

mükkemakk 2021.02.03. 21:25:49

80-as évek voltak a kazetta korszak...másolás 1000-rel, tükröskrómmetál.

Pultos AIWA R450 es deckem eladó 35 év műszaki haladás miatt. Auto Reverse, ha mond valamit....

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.02.03. 21:56:40

1985-ben már teljesen megszokott volt a hordozható kkismagnő (walkman).

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.02.03. 21:57:27

A cd-írók meg nagyon drágák voltak, csak 2000 körül kezdtek esni az árak.

Feca 2021.02.04. 00:15:39

Pioneer CT506, 1982

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.02.04. 02:38:25

Igen, megvolt nekem is az egész történet vagy 15 éven keresztül, kivéve a Technics (természetesen kimondva is csével...) deck, meg a kerámia kazetta.És nem győztem örülni, mikor végre lecserélhettem az egész szar kazettás rendszert a kocsiban is, meg a szobában is cédésre, mert futotta már rá.Azt az élményt ha zongorázni lehetne, hogy gombnyomásra a következő számra ugrik, meg az a földöntúli minőség a fhosh sistergő vackok helyett, ééééédes istenem...
:-))))))))
Na és igen, az empéhárom tündöklése és bukása is durván korrajz a 90-es évek végi Magyarroszágról.
A rohadék Artisjusra is csak gyűlölködve tudok visszaemlékezni.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.02.04. 02:47:38

A szkázi Plextoros cd-író is megvolt, ha nem is saját változatban, hanem a melóhelyen (számtech cég), na ott aztán csapágyasra volt hajtva a szerkezet.Igen, nagyon lassan kezdett el esni az ára, de 2000 után már azért nem volt veszélyes egy otthoni drájv, na nem scsi, hanem sima ide vezérlős, de jó volt az is.
Később meg jött a "deflációs" időszak, mondván, hogy nem veszek már 4x-esen író drájvot, mert nemsokára jön a 8x-os, aztán meg 8-ast sem mert inkább a 16-os kéne, stb... :D
A régi szép idők...amik csak azért voltak szépek,mert akkor voltunk fiatalok. :-) Egyébként vissza ne jöjjenek.

Wywern · http://www.narancsoskacsa.blog.hu 2021.02.04. 06:45:01

@mükkemakk: Pultos Aiwa nagy királyság! Haverom anno az egyik Király utcai használt műszaki cuccokat áruló csodaboltban vett egyet, piszok menő volt.

Wywern · http://www.narancsoskacsa.blog.hu 2021.02.04. 06:49:19

@geegee: Én azért emlékszem, hogy az első pár generációs autós CD-lejátszók az akkori macskaköves utakon a Coco Jumboból is képesek voltak szaggatott rave zenét csinálni, néha meg másorperceken át kétségbeesetten és némán keresték, hogy hol is vesztették el a fonalat :)

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2021.02.04. 09:00:17

@Wywern: nem így volt, ezeknek olyan pufferjuk volt hogy nem történhetett ilyen.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2021.02.04. 09:01:44

És igen, a szerzőnek feketepont, a 80-as években már mindenki kazettázott itt, szóval ez a 60-as évek 90-ben érkezett el ide, nagy butaság.
Jó a téma, de legközelebb járj utána, vagy inkább ne írj dátumokat, és akkor nem lesz gond.

eßemfaßom meg áll 2021.02.04. 09:06:22

mifelént a 80as évek közepén csak annak nem lógott a fülén az ált.isk-ban egy unitra "walkman" aki nem szeretett zenét hallgatni. Első "műsoros" kazimat is akkoriban vettem (lemezről másolt, 60p-es tdk kazettán, a 40-45 percen túl a B oldalra valami másik album eleje rámásolva helykitöltőnek, fénymásolt címek, fotó az eredeti borítóról kívül, Hubay úti lemezbolt yeah)

virgo 2021.02.04. 09:33:34

Inkább ne jöjjön visza a kazetta-korszak, egyértelműen a legszarabb hanghordozó volt, a rendes szalagos magnó végletekig lebutított változata. A szalagos magnó természetesen egyáltalán nem gagyi. A fekete (vinyl) lemez is reneszánszát éli, mert az emberek kezdenek rájönni, hogy több információ van rajta, mint a cd-n, és még tönkre se megy, ha vigyáznak rá.

Wywern · http://www.narancsoskacsa.blog.hu 2021.02.04. 09:41:24

@enpera:
1: Nem tudom, nekem még a 2002-es Mondeómban is úgy ugrált a zene a gyári cd-lejátszóban, hogy egy idő után inkább vissztértem a rádióhoz :)
2: A 60-as évek 90-ben érkezett el magyarországra dolog úgy látom, hiba volt, mert igazából a kultúrára gondoltam és egy kis poénnal fűszereztem volna, de ez nagyon nem megy át úgy látom, szóval kiegészítem majd. Egyébként a B. Tóth Lászlós részt aki olvassa, láthatja, hogy nem gondolom, hogy a kilencvenes években tört volna be a kazetta az országba, de mivel azoknak írok, akik a kilencvenes években voltak tinik, mint én, azok még bőven kazettáztak akkoriban.

Wywern · http://www.narancsoskacsa.blog.hu 2021.02.04. 09:42:47

@virgo: Reménykedjünk benne, hogy ezt nem olvassa itt néhány olyan hifiőrült, aki a Nakamichi deck-je köré otthon oltárt épített :)

virgo 2021.02.04. 09:47:40

@Wywern: Nyilván a Nakamichi kihozta abból a techikából, amit lehetett, de ettől még maga formátum nem lett jó.... szerintem aki nem elfogult, az tudja. Nekem van itthon vagy 300 lp-m, én arra esküszök. Amúgy nekem is voltak Aiwa magnóim, előbb 220-as, aztán 450-es, szóval van összehasonlítási alapom.

citrix 2021.02.04. 10:19:15

A vágyálom a paraméterei: 3 motor DD, öntvény mechanika, automata szalag kalibrálás. Elérhetetlen áron lehetett hozzájutni nyugati utakon. A kazettás magnó leggyengébb pontja a vékony csíkszélesség és a nagyon alacsony szalagsebesség volt. Egy Revoxx A77-es bármelyik kazettás decket lealázta 19.05-es sebességen. Bármelyiket.

Afterburner 2021.02.04. 10:50:38

@Feca: IGEN!!! Az Isten, a non plus ultra, maga a DECK. Imádtam.

meroterem 2021.02.04. 11:32:34

A "legendásan mindig beleugatott a számok végébe" mondat tiszteletlen pont azoknak az embereknek az egyik képviselőjével szemben, akik nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy zenét akarjunk hallgatni. B. Tóth, Cintula, Éliás, Dévényi és a többi akár "nevenincs" DJ adta a kóstolót, hogy melyik zenei irányzat felé kötelezzük el magunkat. Nekik ez volt a feladatuk. Reklámot csinálni egy előadónak, egy zenekarnak, hogy Te megvedd a lemezt, vagy éppen a kazettát. Csak hát ismerjük a mentalitást: "olcsón jussunk hozzá a zenéhez, és ha valaki ebben nem támogat, nem adja oda a zenét közel eredeti állapotban, akkor Ő a bunkó." Nekem semmi bajom nem volt azzal, hogy B. Tóth László elmondta azokat az információkat, amivel még szimpatikusabb lett a zene, vagy az előadó, vagy éppen az alapján ismertem meg. Ha tetszett a zene, akkor felvettem a kommenttel együtt, és akkor is élveztem. Ugyanúgy élveztem, mint ha a DISCO-ba hallgattam volna meg. És ugyebár ott sem volt szokás lecsapni a DJ-t, mert "beleugatott a végébe".

konrada 2021.02.04. 11:41:46

...már más is leírta: nem kicsit túlzó a 90'-es éveket a kompaktkazetták aranykorának nevezni.
a 70-es évek végén már mindennapi volt a kazettás magnó, és ha már volt, akkor abban nyugodt lehet a szerző, hogy akkori tinédzserként nem Sárdy-t, meg Zárayt hallgattunk rajta, hanem a korszak legmenőbb zenekarait: lemezről felvéve - mert rádióból tényleg nagyon gáz volt! - amibe olyan "öregek" már nem is fértek bele, mint itthon akkor már 5-6 éve fennálló LGT, vagy a spae korszakos Omega. (Jól van na, hülye gyerekek voltunk akkor mi is, és ezeket akkor nyögdíjasoknak valónak tartottuk, pedig jók voltak, és inkább az akkoriban friss Rice, Rolls, Karthago, Edda volt a menő: és tökön is lőttük volna magunkat akkor, ha tudjuk, még most is azokat hallgatjuk inkább, mint az akkor még nem is élő, így nem nyugdíjasnak való ByeAlexeket..;)
(Direkt írtam magyarokat, mert azokból a valóban progresszívek 76 környékén lettek valamilyen zenehordozókon hozzá férhetőek, a 70 környéki Zepp, Purple idejéből nálunk Illés, Generál, Bergendy volt hozzáférhető, azok meg ...hát inkább csak popzenék voltak.)

sako 2021.02.04. 11:44:23

A Takt kazettával kapcsolatban az volt a legmeglepőbb élményem, amikor 92 nyarán kijött a Black Sabbath Dehumanizer c. albuma - és még azon a nyáron meg tudtam venni Takt kazettán a lengyel piacon... És ami még megdöbbentőbb volt, nem is volt annyira tragikusan szar a minősége, később meglett rendes műsoros kazettán is (megnyertem egy rockzenei újság dalszövegfordítási versenyén, a T. V. Crimes szövegét kellett lefordítani), és persze nem állítom, hogy semmi különbség nem volt, de messze nem akkora, mint amire számítottam.

Sanda gyanu 2021.02.04. 12:25:25

Volt valamelyikötöknek orsós kazettája? Az volt a legdrágább...

Tuco B. P. J. M. Ramirez 2021.02.04. 13:20:39

@eßemfaßom meg áll: no akkor mégegyszer... Tééélleg. Hubay utca... Fotópaíron minden kazi borítója. A nyersanyag minden tokban ugyan az. Még az árakra is emlékszem, kb. 250, 300 Ft-ok voltak. Mind3n metal albumot ott szereztünk be. De ha jók az emlékeim, voltak még ott újságok(külföldi Metal Hammer, Bravo, stb.),walman, kétkazettás magnó is kapható volt néha. De a legnagyobb ász illegál/féllegál kazikban szerintem az öreg Koxi volt a bus

]{udarauszkasz 2021.02.04. 14:08:16

Otthon mar a 80as evek kozepen is mindennapos volt a kazi biznisz. Depeche, Duran, egyeb hasonlo kazik forogtak a tesomeknal allandoan, rongyig hallgatva. A krom/metal kazik mar a 80as evek vege fele jottek be, es nem mindegy, milyen fejjel jatszottad le oket, a korszerubb walkmaneken volt atkapcsolo is erre a celra, feltehetoleg egy dupla 2 kulonbozo magnesezettsegu vevo/lejatszo fej volt bennuk.

]{udarauszkasz 2021.02.04. 14:15:54

@meroterem: azert egy DJ meg egy radios beleugatas nem ugyanaz. Egy DJ a sajat elo produkciojat csinalja, ami megismetelhetetlen,egyedi alkalmi dolog. De amikor mar felvetelrol 434edszerre vagy kenytelen ujrahallgatni ugyanazt a poent minden szam vegen, az mar nem poenos.
En meg emlekszem hogy anno az FM4en (most is letezo osztrak radioado) minden szerdan volt(talan meg ma is van) a House of Pain nevu egesz szinvonalas metal musor. Ott is volt beszelgetes, miegymas, de a zenebe nem kotyogtak bele, egyszer egy komplett Fear Factory koncertet vettem fel onnan. Szlovak oldalrol a Radio Nitra volt meg hasonlo.
Kisalfoldon eleg sok ado bejott a kornyekrol.

]{udarauszkasz 2021.02.04. 14:26:14

@Wywern: nekem ezert maradt ki kompletten a CDs autoradio korszak. Meg 10 eve is kazi lejatszoval hallgattam zenet, kazetta adapterrel, amibol kijott egy 3.5es jack dugo, az radugva a telora/mp3 lejatszora, aztan hadd szoljon. Volt, hogy a CB/amator radio kimenetet is arra dugtam, aztan hifi minosegben jott a kozep40usb az autoradion keresztul:D
CD egyszeruen nem arra valo, hogy a magyar jominosegu uthalozaton rongyolva ugrabugraljunk vele. Egyetlen egyszer volt masfel perces pufferes cds autoradiom. Tobbet szivtam vele, mint az osszes tobbivel egyutt, a kovetkezo megint kazis/adapteres volt.

Billy Hill 2021.02.04. 15:01:52

Kétkazettás S*ny torony, gyorsmásolás gombbal, yeah! :-) Még van otthon legalább 20 kiló kazi egy dobozban, bár többszöri felszólítást kaptam az eltávolításukra. (Amivel bajban is lennék, mármint hogy hova lehet ezeket kidobni? Műanyag szelektívbe nem mehet a szalag miatt, háztartásiba nem szívesen küldeném bele... Csavarozzam szét egyenként, és válogassam szét egy szép nyugodt COVID-os háziőrizetes hétvégén...?) Ja és a hifitorony hangszóróján a felirat: Made in Belgium. Amikor még Európában gyártás is folyt! ;-)

Billy Hill 2021.02.04. 15:02:40

(A Megasound System "Új sportok" albumnak kötelezően sisteregnie kellett 1993-ban a legalább tízszeri másolástól! :-)

Billy Hill 2021.02.04. 15:05:13

@poszt: "a Poptarisznyában legendásan mindig beleugatott a számok végébe". Ehhez később már nem kellett B. Tóth László; megtette a sima slágerrádiós is, aki miatt sosem sikerült a Van Halen "Jump"-ot felvenni úgy, hogy az elhalkulós vége is legalább 80%-ban meglegyen...

sako 2021.02.04. 15:38:26

Egyébként nekem is van otthon még egy rahedli kazetta, és a kocsiban szoktam is hallgatni időnként. (Ma reggel például a Deep Purple Come And Taste The Band albumát)

eßemfaßom meg áll 2021.02.04. 16:54:26

@Tuco B. P. J. M. Ramirez: Ja, ott vettem meg azt a német Hammert amiből megtudtam, hogy Udo otthagyta az Acceptet. Gyásznap volt amikor sikerült lefordíttatni a cikket. A koxi az valami külön univerzum volt, ott olyasmikkel találkozhatott az ember amivel tán sehol máshol.

Tuco B. P. J. M. Ramirez 2021.02.04. 18:19:36

@eßemfaßom meg áll: Na igen. Koxinál tekercsekben álltak a kazettatokokra ragasztható, hologramos matricák. Amúgy tényleg külön univerzum volt koxibá.

gigabursch 2021.02.04. 19:43:06

Aranyos, lendületes írás.

gigabursch 2021.02.04. 19:44:34

@mennyi?husz!:
95/96 körül egy 4*-es CD író olyan 20-25 eFt körül volt emlékeim szerint.

Wywern · http://www.narancsoskacsa.blog.hu 2021.02.04. 19:50:55

@Billy Hill: A vaterán, a jófogáson és a facebook piacterén egyre több kazetta van fent egyre eszementebb árakon. Nyilván a többsége rá fog penészedni az eladóra, de egy óvatos árszabással szerintem boldoggá is tehetsz egy retróőrültet, szóval ne szedd szét őket :)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.02.04. 20:56:23

@Wywern: Bróhaha, igen-igen, nekem azokkal az első generációs autós lejátszókkal mázlim volt, nevezetesen, hogy akkor még nem volt rá gempám...Minden rosszban van valami jó is.
:D
Aztán meg már elkezdtek lenni buffermemóriák a lejátszókban, meg a pesti fos utak is elkezdtek javulgatni.Róbertkarcsi, Dózsagyuri, Bartókbéci és a kábé harmadányi hiányzó kockakő...
:-)))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.02.04. 21:18:02

Nekem rádióból felvétel témakörben a Bartókon a Göczey Zsuzsa neve alatt futó Heavy metal kedvelőinek című műsor jött be legjobban.Vasárnap esténként, ha jól rémlik, ilyen 11 környékén kezdődött, bemondták az elején a dalok címeit, magyarra lefordítva is, és utána egy kukk nélkül lement az album, tökéletes volt.Havonta talán egyszer volt aztán később ritkult és aszem meg is szűnt.De akkorra már jött nekem a cédés korszak, mennyeknek hála.
:-)))
Hanem azért szépen összegyűltünk itt, metálosok.
\m/

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.02.04. 21:27:25

@Billy Hill: óóó, volt jó pár ilyen, a danubiuson is, én azt hallgattam legtöbbet.Pl a November Rain vége, ami szintén elhalkulós, de utána kicsit durvábban tér vissza; na az ott 100 esetből 120x le volt keverve.Mert hogy az a részlet már nem fért bele a rádió imázsába, baxxák meg.Akkor az elejét sem kellett volna játszani, ökrök.De q idegesítő volt...Emléxem még a Bohemian Rhapsodynak is ilyen volt a vége, a Jump is valóban, meg még pár akkori nagy sláger.A Hubay utca meg ha az van a Blaha mögött valahol, akkor nekem is emlék volt, szinte minden kazimhoz ott vettem jó minőségű előhívott fotókat borítónak, vagy az originál másolata volt, vagy valamilyen elkapott koncertpillanatkép.
De volt ilyesmi bolt valahol a Teréz krt (Víxínház?) mögött is, azok is népszerűek voltak.Később meg jöttek a cd-turkálós boltok, ahol ki vol baxva sokszor az utcára a bolt elé sok száz cédé, osztán turkáljál, meg fizess valami nudli összeget.Ezekből is lett pár gyöngyszemem.

Tuco B. P. J. M. Ramirez 2021.02.04. 21:55:29

@geegee: Neeem. Mi a szolnoki Hubay utcáról értekeztünk. Amúgy tényleg az volt a metalos szentély. Minden meg volt a faszinak. Bon Jovi-tól a Napalm Death-ig. Minden zsebpènzünket ott hagytuk.

gigabursch 2021.02.05. 06:21:07

@geegee:
A Thököly az már smafu? Amúgy a CD nekem full kimaradt. Bakelit otthon, kazi, majd jött az MP3.
S nagyon gyorsan elvált a melyik kodek kérdés. Többen is voltunk annyira igényesek a koleszban, hogy napokig teszteltük a jó kodeket.
Igaz akkor egy CD átfejtése DOS alatt 486DX133 procival, na meg azokkal a tárhelyekkel egész éjszakás esemény volt. Úgyhogy ment a tarokk, a pia vagy épp a beadandó...

@meroterem:
Hááát a diszkó ABCD (Arató, B. Tóth, Cintula, Dévényi) számomra minden volt, csak nem bármi, amihez pozitív jelző társítható.

@sako:
Nekem több is volt és egy sem volt rossz minőségű.

@Sanda gyanu:
Mármint orsós magnója? Apunak volt, de szerintem te nem azt a technológiát keresed...

@]{udarauszkasz:
Nem a fej változott, csak az elektronika más ellenállás okkal, stb találkozott. Persze ha a szalagra nem megfelelő fejjel és jelminőséggel vettek fel, akkor Tök mindegy volt. Ez volt a gyakoribb...

gigabursch 2021.02.05. 06:26:29

@mennyi?husz!:
ATA CD író bőven volt 1994-be is már.
Hozzá való Win3.1 és progival.

A SCSI egy zsákutca volt, ami már 1992-93 körül látszódott.

gigabursch 2021.02.05. 06:27:40

@Wywern:
Sőt! Ezzel a nickkel akáreg Heroes3 rajongó is lehetsz.

Wywern · http://www.narancsoskacsa.blog.hu 2021.02.05. 06:57:57

@gigabursch: Megvolt a Heroes is, de inkább a Civilization vonalat szerettem, aztán WoW mániás lettem, ami még mindig tart. Egy éve nem voltam a szerveren, de nem nevezném magam tisztának :)
Tényleg írok is egy játékos posztot.
Meg egy zenéset is, mert tényleg összegyültek itt a "metálosok" úgy látom :)

Wywern · http://www.narancsoskacsa.blog.hu 2021.02.05. 06:59:58

@geegee: Tényleg, én is mennyire utáltam, amikor levágták a November Rain végét, ahol az a kurvajó gitárszólója volt Slashnek (melyik nem volt az?)

Sanda gyanu 2021.02.06. 01:00:43

@Billy Hill: MegaSound System - sokaknak isten!

Megvan cédén!

:-)

gigabursch 2021.02.06. 17:39:49

@Sanda gyanu:
Ezt eddig sose hallottam.
Azóta eltelt bő két évtized és csak süllyedt a színvonal.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.02.08. 18:43:06

@Tuco B. P. J. M. Ramirez: Hjaaa, hogy Szolnok, az más.
@gigabursch: A Thököly nem rémlik, hol volt az?
@Sanda gyanu: nekem volt egy sanda gyanúm (bocs... :D ) hogy erre gondolsz, de aztán végül nem reagáltam, hátha mégse.Nekem volt ilyen, de ez csak egy díszítés volt a kazettán, egy poén, nem?Vagy volt valami funkciója?Egy eléggé ismeretlen márkanév volt, most nem ugrik be, de nem Sony, TDK, BASF , megy ilyesmi...

Sanda gyanu 2021.02.09. 00:22:52

@geegee: ebay.com-on néztem, 5-6 ropi egy ilyen orsós kazetta ára! Most sok "Magna" gyártmányú SuperFerro és SuperChrome van fent.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.02.09. 07:33:51

@Sanda gyanu: Lehet, hogy Magna volt az enyém is.De ez egy funkció, jó valamire ez a kialakítás, vagy csak dizájnelem?

Negrogo 2021.02.10. 12:44:47

@gigabursch: na igen. nekem ezert volt csak cd olvasom akkor meg. anno az a 25 ezer ma 150e vagy tobb. ezert is irtam ha valakinek 96-97-kornyeken scsi-s cd iroja volt az nagyon nem volt olcso.

hogy lett volna a scsi zsakutca? az akkori ata, ide, cd iras boven megbizhatatlan volt az atviteli sebessegrol nem beszelve es akkoriban nem nagyon volt, illetve ha volt is kb. 10x-es aron volt az ujra irhato cd a 1x irhatokhoz kepest. anno rengeteg, megkockaztatom 15% -a cd irasoknak ment a levesbe az olcsobb megoldassal.

gigabursch 2021.02.10. 18:57:29

@mennyi?husz!:
Egyáltalán nem volt ilyen rossz a cd írás sikeres aránya.
A puffert nem kellett túlcsorgatni, mert rá kellett érni megírni.
A CD az drága volt. Volt vagy darabja 5-600 Ft.

Negrogo 2021.02.11. 17:23:17

@gigabursch: nyilvan kodosek az emlekek. lehet tulzo de tenyleg sok ment a levesbe. ebben nyilvan szerepe volt az olcsobb "papir tokos" cdek-nek is.
süti beállítások módosítása